ec reddingsboei

De vorige keer hielden we ons bezig met de vraag waarom we eigenlijk moeten evangeliseren als de Heere toch al van eeuwigheid besloten heeft wie er uitverkoren is en wie niet. Om een antwoord te vinden op die vraag, begonnen we met een stukje uitleg over de wil van God.

De wil van God heeft twee kanten: de geopenbaarde wil van God en de verborgen wil van God. De geopenbaarde wil van God kun je ook 'de wil van het bevel' noemen. Die wil van God vinden we in Zijn Woord en zegt ons wat we moeten doen om God te dienen. U kunt hiervan onder andere lezen in de wet (Exodus 20). De verborgen wil van God noemen we ook wel de wil van het besluit. Ook hierover wordt gesproken in de Bijbel. Het is Gods voornemen, Zijn verborgen besluit wat Hij uiteindelijk Zelf wil. In Efeze 1 : 5 kunt u hiervan lezen, waar Paulus schrijft: Die ons tevoren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil. De wil van het besluit zegt ons wat (of waar) de mens uiteindelijk zal zijn.

Op de vraag of het dan nog zin heeft om te evangeliseren als God toch al weet wat Hij uiteindelijk Zelf wil, is te zeggen dat wij ons leven in moeten richten bij het licht van Zijn wet en niet door onze veronderstellingen over Zijn voornemen. Mozes is ons hierin ten voorbeeld. Toen hij aan het volk van Israël opnieuw de wet en de beloften van de Heere voorgehouden had, zei hij: De verborgen dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet. (Deuteronomium 29 : 29). De dingen die God voor Zichzelf wil houden (bijvoorbeeld het aantal en de identiteit van de uitverkorenen, en wanneer en hoe Hij iemand tot bekering brengt) hebben geen enkele invloed op de plichten van de mens. De mens behoort naar Gods geboden te leven. Evangeliseren is een van die geboden, zoals we al eerder hebben gezien.

Bovendien, ook met het feit van de verkiezing: De noodzakelijkheid tot evangelisatie blijft! Niemand kan zonder het evangelie behouden worden.

Het geloof is immers uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God. Het Woord van God, dat gebracht wordt door predikers, door evangelisten, door u, door jou en door mij, door God gezonden. We moeten daarom goed beseffen dat, als God ons er op uitstuurt om te evangeliseren, dan doet Hij dat opdat Zijn uitverkorenen behouden zullen worden. We mogen dus niet zomaar stellen dat evangelisatie niet nodig is, omdat de uitverkiezing er is. De Heere gebruikt ons en onze evangelisatie (hoe gebrekkig ook) om Zijn uitverkorenen te behouden. We zien dit ook terug in Gods Woord. Onder andere in Mattheüs 22 : 1 - 10. De Heere stuurde Zijn dienaren er op uit om een ieder te nodigen voor de bruiloft. Door het horen van die uitnodiging kwamen de mensen naar het feest. Op diezelfde manier komen de uitverkorenen door het werk van Gods dienaren tot behoudenis.

We moeten ons dus niet laten weerhouden door de gedachte dat, als ze niet uitverkoren zijn, ze toch niet tot geloof zullen komen en al onze pogingen om ze tot bekering te brengen dan toch zullen mislukken. Wij weten immers niet wie er uitverkoren is en wie niet. En de Heere zegt ons: Gaat dan henen, onderwijst al de volken! (Mattheüs 28 : 19)

We moeten ook niet bang zijn dat evangelisatie zinloos is, omdat God Zijn uitverkorenen toch wel zal behouden, of ze het evangelie nu zullen horen of niet. Integendeel, de uitverkiezing is juist de enige reden dat evangelisatie niet zinloos is. Juist daarom bestaat de mogelijkheid, ja, zelfs de zekerheid, dat evangelisatie vrucht zal dragen. Zonder Gods uitverkiezing zou evangelisatie een zinloze onderneming zijn. Dan zou het van onze evangelisatiemethoden afhangen, wie er tot bekering gebracht wordt en wie niet.

En we kunnen misschien heel overtuigend met mensen spreken, we kunnen folders uitdelen, we kunnen alles doen om het Woord naar de mensen te brengen, maar we kunnen nooit een verhard mensenhart verbreken, we kunnen het leven niet geven, we kunnen de macht van satan niet breken. Dat kan de Heere alleen! En daarom heeft evangelisatie zin, juist dankzij de uitverkiezing!

Bron: Evangelisatie en de soevereiniteit van God, J.I. Packer

Snel naar toe

Template Settings
Select color sample for all parameters
Red Green Blue Gray
Background Color
Text Color
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Scroll to top