ec reddingsboeiIn het vorige artikel schreven we over het nieuwe gebod wat de Heere Jezus ons gaf. Dat we onze naaste lief moeten hebben, zoals de Heere Jezus Zijn discipelen liefhad en zoals de Heere Jezus ons als zondaren liefheeft. Liefhebben, ongeacht of die ander ons nou liefheeft of niet. Dat is nogal wat, vindt u niet? Hoe breng je zoiets nou in de praktijk?

Je kunt die liefde zien op twee manieren, namelijk tussen gelovigen onderling en tussen gelovigen en hen die daar (nog) buiten staan. De manier waarop je met elkaar omgaat. Dat betekent dat je je niet afwendt van elkaar en niet langs elkaar wilt leven. Maar dat je omgang met elkaar zoekt, omdat je elkaar de moeite waard vindt en omdat je elkaar waardeert. Het betekent ook dat je je niet boven de ander verheft, dat je de ander niet veroordeelt, afwijst of minacht.En dat gaat in alle gebrek, want de zonde speelt ons parten en steeds weer zullen we er achter komen dat we het goede dat we willen, niet doen, maar het kwade dat we niet willen, dat doen we.

De liefde die Christus voor ons heeft is een geduldige, verdraagzame en vergevende liefde. Zulke liefde is het hart van de gemeente. En dan verwachten we niet van elkaar dat we perfect zijn, maar wel dat we bereid zijn om over fouten en zwakheden heen te kijken en dat we bereid zullen zijn om te vergeven, wetende dat we zelf ook vergeving nodig hebben.

De apostel Paulus schrijft over zulke liefde in 1 Korinthe 13: 4 t/m 7:De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen; zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad. Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid; zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.

Herkent u hier iets van? Neemt u hier zelf uw verantwoordelijkheid in?Misschien merkt u dan ook dat al die dingen die u doet wel degelijk verschil maken. Misschien stuurt u maar simpel een kaartje naar iemand in nood, maar dat ene kaartje kan zoveel betekenen voor iemand.

Zo mogen al die (kleine) dingen die u doet voor uw naaste, getuigen van de liefde voor elkaar en de liefde tot God. 

Snel naar toe

Template Settings
Select color sample for all parameters
Red Green Blue Gray
Background Color
Text Color
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Scroll to top